سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع عایق رطوبتی ساختمان

عایق رطوبتی اساساً فرآیندی است که برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه طراحی شده است. به طور معمول عایق رطوبتی در لایه ها و مراحل مختلف برای ایجاد موانع متعدد به طوری که آب نتواند به سازه نفوذ کند انجام می شود. یک سازه با استفاده از غشاها و پوشش‌ها برای محافظت از محتویات زیر یا داخل و همچنین محافظت از یکپارچگی ساختار، ضد آب می‌شود. ترکیبی از این مراحل به عنوان ایجاد "پاکت ساختمان" نامیده می شود. بنابراین، سازگاری مصالح، فعل و انفعالات آنها، اتصالات محفظه های ساختمان به طور کلی عملکرد یک ساختمان را قضاوت می کند. و این عملکرد بیشتر توسط عوامل هوازدگی در فضای باز مختل می شود، که آب باران و زهکشی سایت نقش اصلی را ایفا می کند. بنابراین، حفاظت در برابر آب و هوا، تراوش از زمین و حرکت عمودی آب در یک سازه را می توان با استفاده صحیح از سیستم عایق رطوبتی به خوبی محافظت کرد.

برای مشاوره رایگان در خصوص اجرای عایق رطوبنی مناسب با ساختمان خود، رفع نم و رطوبت و رفع گرفتگی لوله ها می توانید با لوله بازکنی تهران تماس بگیرید.

سیستم های عایق رطوبتی مدرن با معماری پایدار با یک دوره عمل دوگانه در کاربرد آن در منبع سروکار دارند. پوشش‌های مختلف و خاص با نسبت‌های معینی از مواد شیمیایی به فرآیند اجازه می‌دهد تا به راحتی چند کار را انجام دهد. اثر موازی بقای انرژی به دلیل استفاده از مواد درگیر در فرآیند رخ می دهد. این تا حد زیادی شامل پوشش‌های روی دیوارها و کف‌های خارجی می‌شود که جریان گرما را به داخل ساختمان کاهش می‌دهد و در نتیجه بار روی بهبود کیفیت هوای داخلی و تهویه مطبوع فضا را کاهش می‌دهد. سیستم های عایق رطوبتی را به دلیل قابلیت و اهمیت چندعملی آن می توان به عنوان «حفاظت و بازسازی سازه» یا «مهندسی تجدیدپذیر» نامید. عایق رطوبتی نه تنها بخش عمده ای از روند ساخت و ساز ساختمان است، بلکه در درجه بندی یک سایت نیز اهمیت دارد. (در اینجا درجه بندی به طور گسترده به شناسایی، کنترل و بهبود زمین برای ساخت و ساز مناسب اشاره دارد). بنابراین، یک سیستم ضد آب از نظر فنی نه تنها برای پوشش ساختمان به عنوان یک کل، بلکه در بخش های خاص یک سازه نیز قابل استفاده است.

عوامل مؤثر بر ساختمان

هر ساختمانی را می توان به عنوان یک موجود زنده یاد کرد، زیرا در صورت عدم مراقبت مناسب و درگیر نبودن نگهداری، مشکلات خرابی را نیز برطرف می کند. به این ترتیب برخی از عوامل طبیعی مانند هوا، آب، آب و هوا، باد و رطوبت جدا از بار اشغال بر عمر ساختمان حاکم است. آب (از طریق رطوبت و باران) منبع اصلی تخریب یا آسیب رساندن به یک سازه است، از فونداسیون تا گچ آن در صورتی که سازه به خوبی از آن محافظت نشود. آب از طریق عملکرد مویرگی خود وارد بتن شده و مقاومت بتن را مختل می کند و در نتیجه آن را مستعد خوردگی می کند. این امر در ساختمان از طریق ایجاد ترک بر روی گچ، تشکیل پوسیدگی روی دیوارها و وجود رطوبت در سقف مشاهده می شود.

 

2. مشکلات در یک ساختمان

  • عوامل طبیعی
  • آتش
  • اب
  • باد
  • زمین لرزه ها
  •  عوامل غیر طبیعی
  • سرقت
  • تخریب
  • شکست سازه ای
  • سایر اعمال ضد اجتماعی

3. طبقه بندی هوای یک ساختمان بر اساس مناطق روستایی و شهری.

 

مناطق روستایی

مناطق روستایی یکنواخت، یکنواخت و کمتر مورد بهره برداری از نظر استفاده از مصالح متنوع هستند، مشکلات معمولی ممکن است محدود به سبک های خاص ساخت و ساز، مشکلات طبیعی منطقه رخ دهد. (به عنوان مثال: خشکسالی، سیل). استفاده از مواد طبیعی و محلی در دسترس، آن را به یک کار بسیار معمولی و محدود برای رفع هوازدگی سازه تبدیل می کند. این کار در سطح عمومی انجام می شود تا در صورت بروز هر گونه مشکلی برطرف شود.

 

مناطق شهری

نواحی شهری به صورت جیب‌ها، صومعه‌ها و تکه‌ها رخ می‌دهند. تغییر اقلیم کلان، آلودگی بیش از حد، بهره برداری بیش از حد از زمین، کمبود فضای سبز، استفاده بی رویه از گازهای گلخانه ای، جاده ها از عوامل اصلی هوازدگی در مناطق شهری هستند. این باعث می شود که ماده در برابر اختلاف دمای بالا مقاومت کند، در نتیجه هوا می شود، تغییرات عمده ای در ترکیب آن ایجاد می شود و ترک ایجاد می کند. با این حال، اکثراً سبک ساخت، مواد و روش ها مشابه هستند و بنابراین بررسی و درمان آسان است.

 

ضد آب - فرآیند

از تمام نکات ذکر شده در بالا، مشکلات معمولاً به آب محدود می شود. آب از طریق منابع مختلف و به هر شکلی به سازه آسیب می رساند. این به شکل موارد زیر رخ می دهد: - Ø

 

نشت از طریق دیوارها، آستانه ها، لنگه ها، روکش ها، الحاقات، اتصال تیرآجرکاری.

بالا آمدن مویرگی از طریق فونداسیون، دیوار خارجی، دیوارهای مشترک، اتصالات دیوار-کف خارجی، ستون ها، چجا.

عملکرد رانش بالا و شناوری در خطوط در برابر دیوار حائل، زیر کف زیرزمین تقویت شده و فضاهای زیرزمین زیرزمینی.

اجتناب از این مشکلات هرگز نمی تواند ایده خوبی برای یک طراح باشد، زیرا می تواند طراحی را از بین ببرد، چه داخلی و چه بیرونی. بنابراین، عایق رطوبتی به عنوان یک فرآیند، احتیاط و درمان برای غلبه بر این مشکلات، در معرض مناطق خاص و مواد مورد نیاز قرار می گیرد.

 

4.1 راه حل - ضد آب

 

محدودیت ورود آب (مویرگ ها، بخارات، رطوبت) به داخل سازه از طریق تشکیل لایه های مختلف در اطراف سازه است. این کار به گونه ای انجام می شود که خاصیت تنفسی ساختمان را زنده نگه می دارد و شکاف ها، سوراخ ها و نشتی های اضافی را غربال می کند.

 

4.2 اهمیت ضد آب بودن

 

عایق رطوبتی ساختمان فرآیندی است که برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان طراحی شده است. معمولاً اقدامات ضدآب گسترده ای در زمان ساخت و ساز به ساختمان اضافه می شود تا از همان ابتدا کنترل رطوبت را فراهم کند و همچنین ممکن است عایق رطوبتی پس از ساخت ساختمان انجام شود تا مشکلات به هنگام ظهور یا به عنوان بخشی از مقاوم سازی ساختمان برطرف شود.

 

عایق رطوبتی به دلایل متعددی بسیار حیاتی است و بسیاری از پیمانکاران در سراسر جهان در زمینه عایق رطوبتی ساختمان، ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، مرمت و ساخت و ساز جدید تخصص دارند. عایق رطوبتی ساختمان از دیدگاه ساکنین آن حائز اهمیت است زیرا

 

این یک ساختمان را خشک نگه می دارد.

همچنین رطوبت داخلی را کاهش می دهد و ساختمان را برای کار راحت تر می کند و از اشیاء داخل ساختمان در برابر آسیب های ناشی از رطوبت و بخار آب محافظت می کند.

عایق رطوبتی ساختمان نیز برای یکپارچگی خود ساختمان مهم است.

به طور معمول، عایق رطوبتی ساختمان به روش های مختلف انجام می شود تا موانع متعددی برای آب ایجاد شود تا نتواند وارد یک سازه شود. با هم، اقدامات ضد آب به عنوان "پاکت" شناخته می شود. برخی از نشانه های وجود مشکل در عایق رطوبتی ساختمان عبارتند از:

 

  • دیوارهای زیرزمین مرطوب
  • تکثیر کپک و قارچ
  • نشانه های پوسیدگی
  • ادغام آب در داخل سازه

تفاوت بین مواد مقاوم در برابر آب و ضد آب

مقاوم در برابر آب و ضد آب به مقدار آبی که از ورود یا خروج از یک آیتم جلوگیری می شود اشاره کنید. علیرغم داشتن هدف یکسان، این اصطلاحات متفاوت هستند و نباید مترادف استفاده شوند. تفاوت اصلی بین ضد آب و ضد آب این است که محصولات مقاوم در برابر آب می توانند در برابر آب و هوای مرطوب مقاومت کنند اما نمی توانند غوطه ور شدن کامل در آب را تحمل کنند. محصولات ضد آب می تواند.

 

سطوح حفاظتی که محصول در برابر ورود آب مقاومت می کند می تواند متفاوت باشد. به هر محصول مقاوم در برابر آب و ضد آب یک رتبه بندی سطحی از سیستم رتبه بندی IP داده شده است، که حفاظت از نفوذ محصول را رتبه بندی می کند. این عامل مهمی است که مصرف کنندگان هنگام خرید محصولات ضد آب و ضد آب، به ویژه لوازم الکترونیکی مانند ساعت، باید به آن توجه کنند. رتبه‌بندی‌ها از سطح 0، به این معنی که حتی یک قطره آب نباید به آیتم لمس کند، تا سطح 8 متغیر است، به این معنی که آن آیتم می‌تواند به ته یک آب بزرگ برود و همچنان به درستی عمل کند.