سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل زود پر شدن چاه فاضلاب

می خواهیم در این مطلب به تخلیه چاه و این موضوع بپردازیم که دلایل زود پر شدن چاه فاضلاب چیست؟ ما ما همراه باشید تا پاسخ سوال های خود را بیابید.

 

سیستم سپتیک چگونه کار می کند؟


یکی از اولین چیزهایی که اکثر صاحبان خانه باید بدانند این است که سیستم های سپتیک چگونه در ابتدایی ترین سطح کار می کنند. سپتیک تانک یک مخزن بتنی یا پلاستیکی است که در جایی نزدیک خانه شما دفن شده است. اندازه مخزن بر اساس اندازه خانه شما است.

 اگر ساخت و ساز انجام می دهید و به خانه خود اضافه می کنید، باید مطمئن باشید که سپتیک تانک شما همچنان برای اندازه جدید خانه شما کار می کند.

اگر مخزن فعلی شما شرایط لازم برای متراژ مربع جدید را ندارد، باید مخزن بزرگتری را در بودجه خود بگنجانید.

 سپتیک تانک ها همگی به آب در داخل مخزن نیاز دارند تا به کل فرآیند تجزیه زباله های جامد در سیستم سپتیک شما کمک کند. وجود سطح مایع طبیعی و سطح آب بالا در داخل مخزن سپتیک غیر طبیعی نیست. اگر مطمئن نیستید که چگونه سطح آب در سپتیک تانک خود را بررسی کنید یا چقدر مخزن سپتیک شما را نگه می دارد، یا اینکه چه مقدار نرمال یا زیاد است، در بازرسی بعدی خود از تکنسین سپتیک خود بپرسید.

 هر چیزی که از خانه تان در زهکشی شما پایین می رود در سپتیک تانک شما می پیچد. آب، مواد شیمیایی و فضولات انسانی همگی به طور منظم به سپتیک تانک شما اضافه می‌شوند، بنابراین بسیار مهم است که مراقب آنچه در زهکشی خود قرار می‌دهید باشید تا از گرفتگی یا آسیب جلوگیری کنید.

 به عنوان بخشی از روال عادی خود، افزودن این موارد به سیستم سپتیک شما مضر نیست. وقتی مقادیر زیادی آب یا چیزهایی که به سپتیک تانک شما تعلق ندارند، مانند مواد شیمیایی، محصولات بهداشتی زنانه یا هر چیز دیگری غیر از زباله های ارگانیک اضافه کنید، می تواند مشکل ساز شود.

باکتری‌ها و آنزیم‌های موجود در داخل تمام سپتیک تانک‌ها برای تجزیه مواد جامد و زباله‌ها کار می‌کنند تا بتوانند از طریق لوله‌ها به میدان تخلیه شما سرازیر شوند. وقتی باکتری‌ها نتوانند مواد جامد را به سرعت تجزیه کنند، این مواد جامد می‌توانند باعث گرفتگی لوله‌های تخلیه شوند و فاضلاب می‌تواند در داخل مخزن شما بماند و پشتیبان‌گیری شود.

 تمام سیستم های سپتیک مانند هر چیز دیگری برای ادامه عملکرد صحیح نیاز به بازرسی و نگهداری منظم دارند. شما باید با تکنسین سپتیک خود مشورت کنید تا ببینید چند بار نیاز به بازرسی و پمپاژ سپتیک تانک خود دارید زیرا هر سیستم سپتیک متفاوت است. اکثر مخازن سپتیک باید هر سه تا پنج سال یکبار پمپاژ شوند، اگر به عنوان یک دستورالعمل کلی به درستی نگهداری شوند.

 علاوه بر مخزن سپتیک واقعی، یک سیستم زهکشی به نام میدان تخلیه یا لیچینگ نیز دارید. همانطور که باکتری ها و آنزیم های داخل مخزن شما زباله های طبیعی را تجزیه می کنند، تکه های کوچک زباله از طریق لوله های زهکشی از مخزن خارج شده و با زباله های مایع وارد زمین شستشو می شوند تا در خاک جذب شوند.

بسیاری از نشانه‌هایی که نشان می‌دهند سپتیک تانک شما با آب پر می‌شود نیز نشانه‌های گرفتگی است یا اینکه مخزن شما باید پمپ شود، بنابراین تشخیص اینکه دقیقاً چه چیزی باعث این مشکل شده است بدون اینکه سیستم سپتیک شما به طور کامل توسط یک متخصص بازرسی شود، دشوار است. اگر در مورد سیستم سپتیک خود سؤال یا نگرانی دارید، با یک متخصص بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش برای رفع نشتی لوله

 

چرا آب وارد سپتیک تانک  می شود؟


آب از درب سپتیک تانک خارج می شود: سپتیک تانک سرریز چیزی نیست که کسی بخواهد با آن مقابله کند. اگر مخزن شما در حال پر شدن از آب است، احتمالاً به دنبال راهی برای تعمیر آن در اسرع وقت هستید. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا آب بیش از سطح مایع معمولی در سپتیک تانک شما پر می شود:

  استفاده بیش از حد از آب: سپتیک تانک شما برای استفاده معمولی بر اساس اندازه خانه شما تنظیم شده است. اگر سپتیک تانک شما به سرعت با فاضلاب خانگی پر می شود، یکی از اولین مواردی که می توانید به آن نگاه کنید مصرف آب است و باید مصرف آب اضافی را کاهش دهید. اطمینان حاصل کنید که هنگام شستن ظروف، آب را در جریان قرار ندهید یا زمانی که منتظر گرم شدن آب برای دوش گرفتن یا حمام هستید، اجازه نمی دهید آب برای مدت طولانی جاری شود.

مراقب باشید که چه چیزی از زهکشی ها پایین می رود. ریختن دستمال توالت در زهکشی نه تنها برای شکستن باکتری های مخزن شما سخت تر است، بلکه می تواند حتی قبل از رسیدن به سپتیک باعث گرفتگی لوله های شما شود. ریختن گریس یا مواد شیمیایی در زهکشی نیز می تواند به سیستم سپتیک شما آسیب برساند. همچنین برای جلوگیری از گرفتگی و آسیب های دیگر، از شستن وسایلی مانند دستمال مرطوب کودک، دستمال کاغذی، محصولات بهداشتی زنانه و سایر چیزها در توالت خودداری کنید.

آسیب به سیستم سپتیک شما اگر لوله ها یا سپتیک تانک شما ترک داشته باشد، فاضلاب می تواند از سپتیک تانک شما خارج شود، اما سایر آب های زیرزمینی نیز می توانند به مخزن شما نفوذ کنند و باعث پر شدن سریع آن شوند. همچنین اگر شخصی از روی تانک سپتیک شما عبور کند و باعث ترک خوردن یا شکستن مخزن شود، ممکن است آسیب وارد شود.

بارندگی شدید و آب راکد: ممکن است متوجه شوید که مخزن سپتیک شما پس از باران بیش از حد یا طوفان بارانی که چندین روز طول می کشد و زمین را خیس می کند، سریعتر از آب پر می شود. از آنجایی که زمین اشباع‌تر می‌شود، تمام باران به جایی برای رفتن نیاز دارد.

مزرعه زهکشی آسیب دیده:  آب از مخزن سپتیک شما از طریق یک لوله خروجی به میدان تخلیه شما جریان می یابد. اگر شکافی وجود داشته باشد یا لوله خروجی شما مسدود شده باشد، مایع نمی تواند به درستی از مخزن سپتیک خارج شود. ریشه های درختان یکی از دلایل رایج مشکلات در زمین زهکشی شما هستند، زیرا می توانند لوله ها را حرکت دهند و باعث شوند که آب به درستی خارج نشود.

نشتی شیرها و لوله ها: اگر متوجه شدید که سپتیک تانک شما سریعتر از آنچه که باید با آب پر می شود، لوله ها و شیرهای آب خود را بررسی کنید تا ببینید آیا نشتی دارند و آب را به داخل زهکشی می ریزند یا نه.

 

چگونه بفهمم که سپتیک تانک پر است؟


 مخازن سپتیک همگی زیرزمینی هستند، بنابراین تشخیص اینکه چه زمانی پر است همیشه آسان نیست. شما نمی توانید فقط نگاهی بیندازید تا ببینید آنجا چه اتفاقی می افتد، بلکه می توانید علائمی را یاد بگیرید که به شما می گوید مخزن شما پر شده است:

 زهکشی کند: اگر متوجه شدید که آب به آرامی تخلیه می شود، این می تواند نشانه پر بودن مخزن سپتیک شما باشد. می توانید سعی کنید با یک پیستون گرفتگی فاضلاب را باز کنید. از استفاده از پاک کننده های شیمیایی خشن جدا خودداری کنید تا تعادل داخل مخزن شما بر هم نخورد.

 بوی بد: هنگامی که متوجه بوی بدی می‌شوید که از مجرای فاضلاب شما می‌آید، می‌تواند نشانه‌ای از پر بودن مخزن سپتیک شما باشد. همچنین ممکن است بویی را در حیاطی که زمین تخلیه شما قرار دارد متوجه شوید. هنگامی که متوجه این موضوع شدید با یک متخصص سیستم سپتیک تماس بگیرید تا آنها بتوانند بیرون بیایند و به مخزن شما نگاهی بیندازند تا ببینند چگونه می توان مشکل را به بهترین نحو حل کرد.

 آب راکد: در حالی که در نزدیکی زمین تخلیه خود هستید، اگر متوجه آب ایستاده در مناطق یا تکه های بسیار روشن چمن شدید، ممکن است با تخلیه مناسب آب از مخزن سپتیک خود مشکل داشته باشید.

 غرغر کردن: اگر صدای غرغر از زهکشی را می شنوید، این می تواند سیگنالی باشد که مخزن سپتیک شما پر است و چیزی که مطمئناً باید به آن توجه کنید.

 پشتیبان گیری فاضلاب: واضح ترین راه برای اینکه متوجه شوید مشکلی با سپتیک تانک خود دارید این است که پس از فاضلاب در خانه خود ذخیره کنید. وقتی مخزن سپتیک شما پر از آب است، جایی برای ورود زباله های جامد اضافی به مخزن وجود ندارد، بنابراین از طریق لوله های سیستم سپتیک شما به عقب برمی گردد. به همین دلیل است که باید سپتیک تانک خود را به طور مرتب پمپاژ کنید.

زنگ سپتیک تانک شما خاموش می شود: برخی از سیستم‌های سپتیک مجهز به یک سیستم هشدار هستند که وقتی سطح داخل مخزن بیش از حد بالا می‌رود فعال می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که مخزن سپتیک شما ممکن است بیش از حد پر باشد یا حتی سرریز شود.

پیشنهاد مطالعه: روش های باز کردن لوله های یخ زده در زمستان

 

چگونه می توانم از شر آب در سپتیک تانک خلاص شوم؟


 سرریز شدن مخازن سپتیک چیزی نیست که کسی بخواهد با آن مقابله کند. برداشتن آب از مخزن سپتیک شما معمولاً چیزی نیست که بتوانید خودتان آن را حل کنید. گرفتگی یا آسیب به سیستم سپتیک شما باید توسط یک متخصص برطرف شود.

اگر سپتیک شما به دلیل باران شدید با آب پر شده باشد، پس از جذب آب در زمین، مشکل خود به خود حل می شود. این ممکن است به این معنی باشد که چند روز منتظر بمانید تا سطح آب پایین بیاید، اما می تواند شما را از پرداخت هزینه تماس خدمات نجات دهد. انتظار همچنین به این معنی است که اگر فقط مشکل آب باران نباشد، می‌توانید با نگاه نکردن فوراً وضعیت را بدتر کنید.

 لوله کش شما ممکن است نتواند فوراً برای پمپاژ سپتیک تانک شما اقدام کند. اگر سعی کنید مخزن خود را خیلی زود پمپ کنید، گل و لای، گل یا خاک می تواند دوباره به مخزن سپتیک شما برگردد و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

 تیم لوله کش دارای مجوز نگاهی به سیستم شما می اندازند تا بهترین راه را برای رسیدگی به این وضعیت تعیین کنند. اگر مشکلی بیش از یک گرفتگی باشد، لوله کش شما می تواند به شما اطلاع دهد.

 

چگونه آب را از سپتیک تانک ها دور نگه دارم؟


تعمیر و نگهداری منظم به جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی کمک می کند. سپتیک تانک خود را طبق برنامه پیشنهادی تکنسین شرکت سپتیک تمیز و بازرسی کنید. توصیه می شود تانک سپتیک خود را پمپاژ کنید تا از پر شدن سریع آنها جلوگیری کنید.

 اگر می دانید که یک طوفان شدید باران در راه است، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به آماده سازی مخازن سپتیک قبل از وقوع طوفان انجام دهید:

      ناودان های باران را تمیز کنید تا آب به راحتی و بدون ایجاد حوضچه یا حوضچه تخلیه شود

     از رانندگی بر روی ناحیه زهکشی سیستم سپتیک خودداری کنید تا خاک انباشته نشود تا آب به راحتی جذب شود.

     از سیستم سپتیک خود کمتر منتهی به طوفان برای محاسبه آب باران اضافی استفاده کنید

     در مقابل تمایل به حفاری یا انجام هر کاری در اطراف سپتیک تانک یا زهکشی خود قبل یا بلافاصله بعد از باران مقاومت کنید تا هیچ گونه خاک یا گلی در مخزن یا لوله ها وارد نشود.

     فقط زباله های آلی را شستشو دهید و آب را در زهکشی ها قرار دهید تا سپتیک تانک و لوله های خود مسدود نشوند.

     استفاده از مواد شیمیایی خشن را محدود کنید تا باکتری ها و آنزیم های طبیعی بتوانند زباله های جامد را در مخزن سپتیک شما تجزیه کنند.

     مقداری چمن یا سایر گیاهان کوچک در نزدیکی زمین زهکشی خود بکارید تا به جذب مقداری آب در هنگام خروج از سپتیک تانک کمک کند.

     مراقب باشید که ناودان ها و سایر آب های حیاط شما کجا تخلیه می شود. در صورت امکان، آب اضافی دیگر را از ناحیه حیاط خود که در آن سیستم سپتیک شما قرار دارد دور کنید

     وسایلی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و توالت را انتخاب کنید که مصرف انرژی کمتری دارند و در عین حال کار خود را انجام می دهند.

     سیستم آبیاری خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در طول طوفان باران کار نمی کند و آب بیشتری به خاک اشباع شده اضافه می کند.